Polityka ochrony danych

Polityka bezpieczeństwa  przetwarzania danych  osobowych w firmie BIURO TURYSTYCZNE GAUDEAMUS

Rozdział   1

Postanowienia  ogólne

§ 1

Celem Polityki bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych, zwanej dalej „Polityką bezpieczeństwa” w  firmie Gaudeamus, zwanej dalej „Organizacją”, jest uzyskanie optymalnego i zgodnego z wymogami obowiązujących aktów prawnych, sposobu przetwarzania informacji zawierających dane osobowe.

§ 2

Polityka bezpieczeństwa została opracowana  w oparciu o wymagania  zawarte w:

  • Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady /UE/ 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE /Dz. Urz. UE.L nr 119, str.1/,
  • Ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych /Dz. U. z 2018 r., poz. 1000/,
  • Wytycznymi w zakresie opracowania i wdrożenia polityki bezpieczeństwa - Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych

§ 3

Ochrona danych osobowych realizowana jest poprzez zabezpieczenia fizyczne, organizacyjne, oprogramowanie systemowe, aplikacje oraz użytkowników proporcjonalne i adekwatne do ryzyka naruszenia bezpieczeństwa danych osobowych przetwarzanych w ramach prowadzonej działalności.

§ 4

  • Utrzymanie bezpieczeństwa przetwarzanych danych osobowych w Organizacji rozumiane jest jako zapewnienie ich poufności, integralności, rozliczalności oraz dostępności na odpowiednim poziomie. Miarą bezpieczeństwa jest akceptowalna wielkość ryzyka związanego z ochroną danych osobowych.
  • Zastosowane zabezpieczenia mają służyć osiągnięciu powyższych celów i zapewnić:
  • poufność danych – rozumianą jako właściwość zapewniającą, że dane nie są udostępniane nieupoważnionym osobom;
  • integralność danych – rozumianą jako właściwość zapewniającą, że dane osobowe nie zostały zmienione lub zniszczone w sposób nieautoryzowany;
  • rozliczalność danych – rozumianą jako właściwość zapewniającą, że działania osoby mogą być przypisane w sposób jednoznaczny tylko tej osobie;
  • integralność systemu – rozumianą jako nienaruszalność systemu, niemożność jakiejkolwiek manipulacji, zarówno zamierzonej, jak i przypadkowej;
  • dostępność informacji – rozumianą jako zapewnienie, że osoby upoważnione mają dostęp do informacji i związanych z nią zasobów wtedy, gdy jest to potrzebne;
  • zarządzanie ryzykiem – rozumiane jako proces identyfikowania, kontrolowania i minimalizowania lub eliminowania ryzyka dotyczącego bezpieczeństwa, które może dotyczyć systemów informacyjnych służących do przetwarzania danych osobowych.

§ 5

Administratorem danych osobowych przetwarzanych w firmie Gaudeamus jest Artur Ragan

Rozdział  2

Definicje

§ 6

Przez użyte w Polityce bezpieczeństwa określenia należy rozumieć:

  • administrator danych osobowych – osoba fizyczna lub prawna, organ publiczny, jednostka  lub inny podmiot, który samodzielnie lub wspólnie z innymi ustala cele i sposoby przetwarzania danych osobowych,
  • inspektor ochrony danych – osoba wyznaczona przez administratora danych osobowych, nadzorująca przestrzeganie zasad i wymogów ochrony danych osobowych określonych w RODO i przepisach krajowych,
  • ustawa – ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych ( Dz.U. z 2018 r., poz. 1000),
  • RODO – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady /UE/ 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE /Dz. Urz. UE.L nr 119, str. 1/,
  • dane osobowe – wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej,
  • zbiór danych osobowych – uporządkowany zestaw danych osobowych dostępnych według określonych kryteriów,
  • przetwarzane danych – operacja lub zestaw operacji wykonywanych na danych osobowych w sposób zautomatyzowany lub niezautomatyzowany, takich jak zbieranie, utrwalanie, przechowywanie, opracowywanie, łączenie, przesyłanie, zmienianie, udostępnianie i usuwanie, niszczenie, itd.,
  • system informatyczny – zespół współpracujących ze sobą urządzeń, programów, procedur przetwarzania informacji i narzędzi programowych zastosowanych w celu przetwarzania danych osobowych,
  • system tradycyjny – zespół procedur organizacyjnych, związanych z mechanicznym przetwarzaniem informacji oraz wyposażenie i środki trwałe wykorzystywane w celu przetwarzania danych osobowych na papierze,
  • zabezpieczenie danych w systemie informatycznym – wdrożenie i eksploatacja stosownych środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę danych przed ich nieuprawnionym przetwarzaniem,
  • administrator systemu informatycznego – osoba lub osoby, upoważnione przez administratora danych osobowych do administrowania i zarządzania systemami informatycznymi,
  • odbiorca – osoba fizyczna lub prawna, organ publiczny, jednostka lub inny podmiot, któremu ujawnia się dane osobowe w oparciu m. in. o umowę powierzenia,
  • strona trzecia – osoba fizyczna lub prawna, organ publiczny, jednostka lub podmiot inny niż osoba, której dane dotyczą, które z upoważnienia administratora danych osobowych mogą przetwarzać dane osobowe,
  • identyfikator użytkownika (login) – ciąg znaków literowych, cyfrowych lub innych, jednoznacznie identyfikujący osobę upoważnioną do przetwarzania danych osobowych w systemie informatycznym,
  • hasło – ciąg znaków literowych, cyfrowych lub innych, przypisany do identyfikatora użytkownika, znany jedynie osobie uprawnionej do pracy w systemie informatycznym.

 

Rozdział 3

Zakres stosowania

 

§ 7

  • W Organizacji przetwarzane są  dane osobowe pracowników i klientów zebrane w zbiorach danych osobowych.
  • Informacje te są przetwarzane zarówno w postaci dokumentacji tradycyjnej, jak i elektronicznej.    /*/
  • Polityka bezpieczeństwa zawiera uregulowania dotyczące wprowadzonych zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę przetwarzanych danych osobowych.
  • Innymi dokumentami regulującymi ochronę danych osobowych w Organizacji są:    /*/

2) ewidencja osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych,

3) rejestr czynności przetwarzania danych osobowych,

4) procedura postępowania w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych,

5) analiza ryzyka,   

§ 8

Politykę bezpieczeństwa stosuje się w szczególności do:

  • danych osobowych przetwarzanych w systemie Microsoft Office
  • wszystkich informacji dotyczących danych pracowników i klientów
  • odbiorców danych osobowych, którym przekazano dane osobowe do przetwarzania w oparciu o umowy powierzenia
  • informacji dotyczących zabezpieczenia danych osobowych, w tym w szczególności nazw kont i haseł w systemach przetwarzania danych osobowych,
  • rejestru osób trzecich mających upoważnienia administratora danych osobowych do przetwarzania danych osobowych,
  • innych dokumentów zawierających dane osobowe.

§ 9

  • Zakresy ochrony danych osobowych określone przez Politykę bezpieczeństwa oraz inne z nią związane dokumenty mają zastosowanie do:
  • wszystkich istniejących, wdrażanych obecnie lub w przyszłości systemów informatycznych oraz papierowych, w których przetwarzane są dane osobowe podlegające ochronie,
  • wszystkich lokalizacji – budynków i pomieszczeń, w których są lub będą przetwarzane informacje podlegające ochronie,
  • wszystkich pracowników, stażystów i innych osób mających dostęp do informacji podlegających ochronie.
  • Do stosowania zasad określonych przez Politykę bezpieczeństwa oraz inne z nią związane dokumenty zobowiązani są wszyscy pracownicy, stażyści oraz inne osoby mające dostęp do danych osobowych podlegających ochronie.

Rozdział 4

Wykaz zbiorów danych osobowych

§ 10

1. Dane osobowe gromadzone są w zbiorach:

  • Listy uczestników kursów wychowawców wypoczynku;
  • Listy uczestników kursów kierowników wypoczynku
  • Listy uczestników kierowników wycieczek szkolnych;
  • Listy uczestników kursów przewodników górskich;
  • Listy uczestników kursów przewodników krakowskich;
  • Listy uczestników kursów pilotów wycieczek;
  • Listy uczestników imprez turystycznych;
  • Baza formularzy umów o uczestnictwie w imprezach turystycznych i szkoleniach;

§ 11

Zbiory danych osobowych wymienione w §  10 ust. podlegają przetwarzaniu w programach komputerowych MIcrosoft Office

Rozdział 5

Wykaz budynków, pomieszczeń, w których wykonywane są operacje przetwarzania danych osobowych

 § 12

1. Dane osobowe przetwarzane są w biurze firmy Gaudeamus, zlokalizowanej pod adresem Plac Szczepański 8/206, 31-011, Kraków  

Rozdział 6  

Wykaz zbiorów danych osobowych wraz ze wskazaniem programów zastosowanych do przetwarzania tych danych 

§ 13 

Lp.

Zbiór danych

Dział/ jednostka organizacyjna

Program

Lokalizacja bazy danych

Miejsce przetwarzania danych

1.

 Listy uczestników kursów wychowawców wypoczynku

 BT Gaudeamus

 Office

 komputer biurowy

 BT Gaudeamus

2.

  Listy uczestników kursów kierowników wypoczynku

  BT Gaudeamus

 Office

 komputer biurowy

 BT Gaudeamus

3.

  Listy uczestników kursów wycieczek szkolnych

  BT Gaudeamus

 Office

 komputer biurowy

 BT Gaudeamus

4.

  Listy uczestników kursów przewodników górskich

  BT Gaudeamus

 Office

 komputer biurowy

 BT Gaudeamus

5.

  Listy uczestników kursów przewodników krakowskich

  BT Gaudeamus

 Office

 komputer biurowy

 BT Gaudeamus

6.

Listy uczestników imprez turystycznych

BT Gaudeamus

Office

komputer biurowy

BT Gaudeamus

7.

Listy uczestników kursów pilotów wycieczek

BT Gaudeamus

Office

komputer biurowy

BT Gaudeamus

8.

Baza formularzy umów o uczestnictwie w imprezach turystycznych i szkoleniach

BT Gaudeamus

Office

komputer biurowy

BT Gaudeamus

 

Rozdział 7  

Struktura zbiorów danych wskazujących zawartość poszczególnych pól informacyjnych

§ 14

Struktura zbiorów danych wskazujących zawartość poszczególnych pól informacyjnych dla programów i systemów stosowanych w Organizacji przedstawia się w sposób następujący:

 

PRZYKŁAD

  • Lista uczestników kursu wychowawców wypoczynku w Krakowie 15-17 czerwca 2018            
  • Imię,  
  • Nazwisko,
  • Data urodzenia’
  • Miejsce urodzenia,  
  •  e-mail,          
  •  Tel komórkowy,       

Rozdział 8   

Sposób przepływu danych między poszczególnymi systemami, współpracy systemów informatycznych ze zbiorami danych

§ 15

Przepływ danych pomiędzy poszczególnymi systemami 

Program 1

Przepływ

Program 2

Przepływ danych

Mozilla Thunderbird

 

Office

dane wpisywane manualnie

Office

 

-

dane wpisywane manualnie


Rozdział 9

Środki organizacyjne i techniczne zabezpieczenia danych osobowych

 

§ 16

  • Zabezpieczenia organizacyjne
  • Opracowano i wdrożono Politykę bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych,
  • Stworzono procedurę postępowania w sytuacji naruszenia ochrony danych osobowych,
  • Opracowano i bieżąco prowadzi się rejestr czynności przetwarzania  
  • Opracowano analizę ryzyka  
  • Do przetwarzania danych zostały dopuszczone wyłącznie osoby posiadające upoważnienia nadane przez administratora danych bądź osobę przez niego upoważnioną,
  • Osoby zatrudnione przy przetwarzaniu danych zostały zaznajomione z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych oraz w zakresie zabezpieczeń systemu informatycznego,
  • Osoby zatrudnione przy przetwarzaniu danych osobowych obowiązane zostały do zachowania ich w tajemnicy,
  • Przetwarzanie danych osobowych dokonywane jest w warunkach zabezpieczających dane przed dostępem osób nieupoważnionych,
  • Przebywanie osób nieuprawnionych w pomieszczeniach, gdzie przetwarzane są dane osobowe jest dopuszczalne tylko w obecności osoby zatrudnionej przy przetwarzaniu danych osobowych oraz w warunkach zapewniających bezpieczeństwo danych,
  • Dokumenty i nośniki informacji zawierające dane osobowe, które podlegają zniszczeniu, neutralizuje się za pomocą urządzeń do tego przeznaczonych lub dokonuje się takiej ich modyfikacji, która nie pozwoli na odtworzenie ich treści.
  • Zabezpieczenia techniczne
  • Zabezpieczono sieć komputerową;
  • Stanowiska komputerowe wyposażono w indywidualną ochronę antywirusową,
  • Komputery zabezpieczono przed możliwością użytkowania przez osoby nieuprawnione do przetwarzania danych osobowych, za pomocą okresowo zmienianego hasła,
  • Środki ochrony fizycznej:
  • Obszar, na którym przetwarzane są dane osobowe, poza godzinami pracy, chroniony jest alarmem,
  • Obszar, na którym przetwarzane są dane osobowe objęty jest monitoringiem,
  • Urządzenia służące do przetwarzania danych osobowych umieszczone są w zamykanych pomieszczeniach,
  • Dokumenty i nośniki informacji zawierające dane osobowe przechowywane są w zamykanych na klucz szafach.

Rozdział 10

Zadania administratora danych osobowych

§ 17

Do najważniejszych obowiązków administratora danych osobowych lub administratora bezpieczeństwa informacji należy:

  • Organizacja bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych zgodnie z wymogami RODO i ustawy o ochronie danych osobowych,
  • Zapewnienie przetwarzania danych zgodnie z uregulowaniami Polityki bezpieczeństwa i innymi dokumentami wewnętrznymi,
  • Przeprowadzenie oceny skutków planowanej operacji przetwarzania dla ochrony danych osobowych – w przypadku, gdy organizacja wprowadza nowy rodzaj przetwarzania danych osobowych,
  • Wydawanie i anulowanie upoważnień do przetwarzania danych osobowych,
  • Prowadzenie ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych,
  • Prowadzenie postępowania wyjaśniającego w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych,
  • Nadzór nad bezpieczeństwem danych osobowych,
  • Kontrola działań komórek organizacyjnych pod względem zgodności przetwarzania danych z przepisami o ochronie danych osobowych,
  • Inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć w zakresie doskonalenia ochrony danych osobowych.

Rozdział 11

Postanowienia końcowe

§ 20

  • Każdy użytkownik przed dopuszczeniem do pracy z systemem informatycznym przetwarzającym dane osobowe lub zbiorami danych osobowych w wersji papierowej winien być poddany przeszkoleniu w zakresie ochrony danych osobowych w zbiorach elektronicznych i papierowych.
  •  Za przeprowadzenie szkolenia odpowiada administrator danych osobowych lub inspektor ochrony danych(o ile został powołany).
  • Zakres szkolenia powinien obejmować zaznajomienie użytkownika z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych oraz wydanymi na jej podstawie aktami wykonawczymi oraz Polityką bezpieczeństwa i innymi związanymi z nią dokumentami obowiązującymi u administratora danych osobowych, 
  • Szkolenie zostaje zakończone podpisaniem przez słuchacza oświadczenia o wzięciu udziału w szkoleniu i jego zrozumieniu oraz zobowiązaniu się do przestrzegania przedstawionych w trakcie szkolenia zasad ochrony danych osobowych.

Mówią o nas

  • Z przyjemnością podzielę się swoją opinią o imprezie, w której uczestniczyłem, a mianowicie: trekkingu dookoła Annapurny. W mojej ocenie trekking był bardzo dobrze zorganizowany i zrealizowany zgodnie z programem. Szczególne słowa...Stanisław Cholewa
  • Kurs przeprowadzony rzetelnie, przez osoby kompetentne, wysoki poziom merytoryczny. Na kursie została nam przekazana nie tylko wiedza teoretyczna, ale również praktyczna – analiza konkretnych przypadków, przedstawienie możliwości ich...Justyna Godzinka

Nasze atuty

  • Ponad600

    Zorganizowanych wyjazdów i 6 000 szkoleń

  • 20 latna rynku

    Podróżujemy z Wami nieprzerwanie od 2003 roku

  • Gwarancja jakości

    Podróżujesz z pasją już od pierwszego dnia

  • 20

    20 wyspecjalizowanych przewodników